Namiesto skutočnej podoby atribúty
Skutočné podoby a tváre najmä dávnovekých svätých nepoznáme. Vo
dobách ich života a účinkovania neexistovali fotoaparáty ani iná technika verne
a dlhodobo zachytávajúca a zachovávajúca podobu človeka. Portrétovať
maliarmi sa dávali iba zámožnejšie osoby. Kanonizácia svätých sa konala často
po niekoľkých desaťročiach ba aj storočiach od ich smrti. Nepomohli tu ani výsledky
exhumácie telesných pozostatkov, ktoré sa často vykonávali ale za celkom iným
účelom. A predsa máme v kostoloch na oltároch (obrazoch
i sochách) zobrazených mnohých svätých a s istotou vieme povedať
o ktorých ide. Ako je to možné? Umelci si nelámali hlavu s ich podobou.
Tváre svätých často maľovali podľa vytypovaných živých ľudí z okolia či
príbuzenstva (neraz aj podľa konkrétneho donátora, ktorý dielo financoval),
respektíve len tak imaginárne podľa vlastnej fantázie. Takto vytvoreným
postavám potom vkladali do rúk (alebo bezprostrednej blízkosti) predmety
a veci, ktoré tieto postavy charakterizovali. Išlo najmä o nástroje
mučenia (meč, sekera, nôž, kameň, kyj...), pracovné náradie (píla, uholník,
lopata...) ale aj o symbolické predmety (kniha, zvitok, pero, ratolesť,
krucifix...) či charakteristické odevy a odznaky úradu (mitra, berla,
rehoľné rúcho). Nechýbali ani zvieratá a bájne tvory ako kôň, pes, jeleň,
baránok, kohút, drak . Pri obhliadke
kostolov a múzeí so sakrálnou tematikou tak neomylne môžeme identifikovať
napr. sv. Petra s kľúčmi, sv. Martina na bielom koni rozsekávajúceho svoj
plášť, sv. Juraja ako rytiera zabíjajúceho draka a pod.
Koleso svätej Kataríny
Medzi zvlášť populárnych a svätých majúcich univerzálny význam pre
celú Cirkev patrí sv. Katarína Alexandrijská – panna a mučenica. Žila na
rozhraní 3. a 4. storočia v egyptskej Alexandrii a pochádzala z kráľovského
rodu. Jej životopis je opradený mnohými legendami plasticky a dramaticky
vykresľujúcimi jej neobyčajné účinkovanie a mučenícku smrť. Údajne bola veľmi
pekná a vzdelaná no zároveň aj pyšná. Životné cesty a udalosti ju však
priviedli ku kresťanstvu. Oboznámila sa s jeho učením a dala sa
pokrstiť. V neblahom prostredí sa prejavila ako oddaná kresťanka
a postavila sa proti pohanským praktikám, ktoré preferovali tamojšie
vládnuce kruhy. Za túto činnosť jej hrozila smrť. Vladár a jeho posluhovači jej
dali šancu na zvrat a konfrontovali učenie ktoré hlásala s učením
vtedajších filozofov. Katarína vedená Duchom Svätým ich nielen tromfla ale aj
obrátila. Rozhnevaný panovník ju preto vystavil krutému zaobchádzaniu
a mučeniu. Nepomohla bitka, uväznenie, ani hlad. Vyvrcholením mučenia bolo
lámanie a trhanie na kolese osadenom po obvode ostrými hrotmi. Pri vrúcnej
modlitbe mladučkej a krehkej Kataríny sa však aj toto rozlámalo zásahom
blesku z neba a nemohlo zavŕšiť dielo popravy. Nakoniec ju sťali
mečom. Zvláštny kolesový mučiaci nástroj sa stal jedným
z najcharakteristickejších individuálnych atribútov svätice. Medzi jej
ďalšie atribúty patria meč, palmová ratolesť, kniha.
Úcta v rezorte dopravy
V minulosti bolo zvykom, že určité skupiny ľudí s rovnakými
záujmami alebo pracovným zameraním si vyberali spomedzi svätcov svojich
patrónov. Pri výbere im veľmi pomohli práve spomínané atribúty alebo biblické
či životopisné udalosti. Rybári si takto vyvolili za svojho patróna rybára sv.
Petra, stolári a tesári sv. Jozefa, murári a kamenári sv. Štefana
(zobrazoval sa s kameňom v ruke), vinohradníci sv. Urbana
a podobne. Niektorí populárni svätci s viacerými atribútmi sa takto
stali patrónmi viacerých skupín. Sv. Katarínu Alexandrijskú si za svoju
patrónku vyvolili napr. baníci, učenci a filozofi, rečníci, dievčatá
a panny, tí čo majú niečo do činenia s knihami a školami.
Zo všeobecných poznatkov vieme že vo vývoji dopravy zohralo rozhodujúcu
úlohu koleso ako nástroj, ktorý v styku s podložkou mení rotačný pohyb na
priamočiary. Bez kolesa sa ani dnes nezaobíde žiadna doprava, či už cestná,
železničná, lodná (kormidlo) a letecká (na pristávanie potrebuje tiež
kolesá). Z historického hľadiska je železničná doprava pomerne mladá,
určite nesiaha do obdobia života našej svätice. A predsa si našla cestu až
k alexandrijskej dievčine. Zásluhu na tom majú železničné spolky
vznikajúce na konci 19. a začiatkom 20. storočia na základe kresťanských
hodnôt a vzájomnej pomoci. Tam niekde korení aj úcta k sv. Kataríne.
Najsamprv sa to prejavilo v Poľsku, neskoršie spolková tradícia
a svätokatarínska úcta prenikla aj k nám. Oficiálne bola vyhlásená
a Svätou Stolicou potvrdená sv. Katarína za patrónku železničiarov až
v roku 1990 v Poľsku. Na Slovensku v roku 2009.
Sviatok sv. Kataríny Alexandrijskej pripadá podľa liturgického
kalendára na 25. november. V čase okolo tohto dátumu si slovenskí
železničiari uctievajú svoju patrónku účasťou na svätej omši obetovanej za
všetkých zamestnancov pracujúcich v železničnej doprave a za ich
rodiny. Pri tejto príležitosti si spomínajú aj na všetkých zomrelých kolegov
a obete dopravných nehôd. Tohto roku tak učinia 29. novembra o 10.00
hod. v Katedrále Najsvätejšej Trojice v Žiline. Pozvaní sú všetci
železničiari s rodinnými príslušníkmi i všetci veriaci z okolia.
Ľubomír Kaľavský